Pålidelig i blæst, bølger og vejr: DNV GL-godkendte kabler til e-kæder25/07/2019

Over 370 chainflex-kabler fra igus til en sikker og langvarig energi- og dataforsyning på havet

Olieplatforme, gasproduktionsanlæg eller skibskraner: Disse anvendelser har meget særlige krav til sikker energi- og dataoverførsel. Virksomheden igus er den eneste producent, der udvikler, tester og godkender kabler i overensstemmelse med DNV GL til brug i maritime e-kæder. I dag har kunder adgang til mere end 370 styre-, servo-, motor- og robotkabler samt bus-, data-, enkoder- og fiberoptiske kabler til sikker drift i maritime anvendelser.

Havene har i lang tid været en del af den globale økonomi i kraft af vindmølleparker og verdensomspændende skibsfragttrafik. Offshore-virksomheder står overfor lignende udfordringer, som deres onshore modparter. I forbindelse med udforskningen og transporten af råmaterialer til havs er omkostningspresset fx steget markant de seneste år, således at automatiseringen, som allerede er avanceret på land i dag, også bliver en vigtig del af offshore-sektoren. chainflex-kabler fra igus hjælper virksomheder med at kunne garantere den nødvendige energi- og dataforsyning og tilbyder dermed betragtelige omkostningsbesparelser. Dette begynder med ukompliceret planlægning ved brug af godkendte kabler, fortsætter med enkel installation og slutter med problem- og vedligeholdelsesfri drift under ekstreme forhold.

Modstandsdygtig overfor olie, sol og havvand
Offshore-virksomheder og deres leverandører, som overvejer at udvide deres vedvarende teknologier, eller gør deres handelsflåder klar til fremtiden, kan nu vælge mellem mere end 370 tilgængelige DNV GL-godkendte kabler fra igus. De er designet til højdynamisk brug i energikæder til sikker drift på havet. Sammen med DNV GL har igus udviklet komplet nye testmetoder og standarder til dynamisk anvendte kabler i e-kæder. Udover de omfattende testprocedurer i overensstemmelse med DNV GL er kablerne også blevet testet under virkelige forhold i igus testlaboratoriet, som fylder et område på 2.750 kvadratmeter. Derfor har de en unik garanti på op til 10 millioner slag i energikæder, de er fleksible i forhold til driftstemperaturer ned til -40°C og er samtidig UV-bestandige. Udover at være havvandsbestandige virker kablerne også pålideligt under oliepåvirkning. Kablerne er modstandsdygtige i henhold til MUD NEK606, som muliggør vedligeholdelsesfri pumpning på boretårne, og sikrer samtidig operatørens sikkerhed. Kablerne, der er særligt designet til bevægelse i e-kæder, udfører opgaven pålideligt på stedet uden hensyn til vandringen eller lasten, der skal flyttes.

chainflex-kabler holder pålideligt maritime installationer i bevægelse
Med chainflex-kabler nyder bygge- og anlægskonstruktører godt af den ultimative frihed pga. designet af kabler og energikæder, eftersom der stort set ikke er nogen begrænsning på anvendelsesmulighederne – uanset om det er under vand eller på overfladen, i konstant solskin eller i længerevarende kulde. Brugen af godkendte chainflex-kabler er ensbetydende med sikker og stabil drift af offshore-anvendelser til alle de ansvarlige for en behørig drift af et anlæg i skibsværfter, leverandører af udstyr, almindelige enterprisekontrakter eller produktionsvirksomheder.